«Πες μου τι να κάνω…»

Το λεγόμενο Nag Paradox είναι εδώ για να μας εξηγήσει γιατί η φράση αυτή δημιουργεί απόσταση αντί για συνεργασία.

Έχεις πει ποτέ «πες μου τι να κάνω και θα το κάνω»; Ακούγεται συνεργατικό. Στην πράξη όμως, συχνά δημιουργεί το αντίθετο αποτέλεσμα.

Το λεγόμενο Nag Paradox περιγράφει έναν πολύ γνώριμο κύκλο: ο ένας σύντροφος οργανώνει, θυμάται, προγραμματίζει κουβαλά το λεγόμενο mental load και ο άλλος περιμένει οδηγίες. Έτσι, η σχέση αρχίζει να μοιάζει λιγότερο με συνεργασία και περισσότερο με ρόλους «manager» και «εκτελεστή».

Το πρόβλημα δεν είναι η λίστα. Είναι ότι κάποιος πρέπει να τη φτιάξει.

Το mental load δεν είναι μόνο δουλειές σπιτιού. Είναι η αόρατη εργασία: να θυμάσαι τι λείπει, να σκέφτεσαι μπροστά, να ρυθμίζεις το συναισθηματικό κλίμα. Όταν αυτό βαραίνει κυρίως έναν άνθρωπο, συσσωρεύεται κούραση, απογοήτευση και τελικά απόσταση.

Έχεις πει ποτέ «πες μου τι να κάνω και θα το κάνω»; Ακούγεται συνεργατικό. Στην πράξη όμως, συχνά δημιουργεί το αντίθετο αποτέλεσμα.

Και κάπου εκεί ξεκινά ένας φαύλος κύκλος που επαναλαμβάνεται σχεδόν μηχανικά. Ο ένας λέει: «Πες μου τι να κάνω» προσπαθώντας ίσως να δείξει διάθεση για συνεργασία. Ο άλλος απαντά: «Δεν θέλω να σου λέω συνέχεια» κουβαλώντας ήδη την κούραση του να σκέφτεται για δύο. Και πριν προλάβει να ειπωθεί κάτι διαφορετικό, έρχεται το επόμενο: «Μην μου λες τι να κάνω» σαν μια αυτόματη άμυνα.

Έτσι, η επικοινωνία μπλοκάρει και η ένταση μεγαλώνει. Όχι γιατί διαφωνείτε για το τι πρέπει να γίνει, αλλά γιατί η ευθύνη δεν μοιράζεται με τον ίδιο τρόπο.

Και τελικά, πίσω από όλα αυτά, δεν βρίσκεται το πλυντήριο ή οι δουλειές. Βρίσκεται ένα πιο βαθύ βίωμα: «Δεν μπορώ να βασιστώ πάνω σου.»

Από μια συστημική οπτική, αυτό που διαβρώνει τη σχέση δεν είναι η σύγκρουση, αλλά η ανισορροπία στην ευθύνη. Η εμπιστοσύνη χτίζεται όταν δεν χρειάζεται να σου ζητήσω κάτι για να γίνει όταν βλέπεις, σκέφτεσαι και αναλαμβάνεις.

Η αλλαγή ξεκινά όταν ονομάσουμε το μοτίβο χωρίς κατηγορία. Όταν από το «εσύ δεν κάνεις» περάσουμε στο «κάτι εδώ δεν δουλεύει για εμάς».

Η ουσιαστική ισότητα δεν σημαίνει να μοιράζουμε δουλειές. Σημαίνει να μοιραζόμαστε την ευθύνη.

Και ίσως η πιο σημαντική μετατόπιση είναι αυτή: από το «βοηθάω»… στο «είναι και δικό μου».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ